Creases and Vectors

 

Gardens ofSesshu

Sesshu Gardens Creases and Vectors

 

The garden of Sesshu is created through "quantity and direction" and "multiple perspectives that generate diversity." However, even though I can appreciate it in this way, when I stand before Sesshu's garden, I feel the need to make this space my own by putting creases on this print myself.

To make the space my own. Just as Zen gardens emerge from bonsai as universes, as if creating one's own miniature garden. It was necessary to put wrinkles and creases on the finished photograph, leaving behind the sensation and traces of conviction. 

Yet still, I think I am confused. Even if I grasp the intentions of the great artist from 600 years ago, it is difficult to express my own emotions. In frustration, like Sesshu's skillful use of inverted images of actual scenes, I inverted Sesshu's garden to reverse my own senses.

 

雪舟の庭は、この「量と方向」、「多様性を生み出す多視点」によって創り出されている。

しかし、このように感得することができても、なお雪舟の庭を前にして私は、この空間を自らのものとするためには、このプリントに、私自身が折り目をつけることが必要だと思うに至った。

空間を自らの場所とするために。禅宗の庭が盆景から発出する宇宙であるように。自らの箱庭をつくるかのように。出来上がった写真に皺をつけ、折り目をつけ、その感触と、確信の痕跡を残してゆくことが必要だったのだ。

しかしそれでもわたしは未だに混乱しているのだとおもう。600年前の巨大な芸術家の真意を掴んだとしても、なかなかに自分の感情を表現することができない。そのもどかしさに雪舟が得意とした実景の反転図のように、自らの感覚を反転させるためにも、私は雪舟の庭を反転させた。